Onafhankelijk Ruimtevaart en Technologie Centrum /-^-\ SPACE.Cweb.NL
Nieuwsberichten
 
Het laatste nieuws
  • Laatste Nieuws
  • Populair Nieuws
  • Spacestation ISS
  • Shuttle Nieuws
  • Space Specials
  • Satelliet Nieuws
  • Planeten Nieuws
  • Universum Nieuws
  • Amateur Satelliet
  • Onderwijs / Studie
  • Wetenschap/Onderz.
  • Evenementen
  • Lanceringen
  • China ruimtevaart
  • UFO en Mysteries
  • Space Columns
  • Live NASA TV

    Follow spacecweb on Twitter

  • IK BEN EEN FAN !
    Alle donaties zullen worden gebruikt voor deze website.

    U kunt ook via de bank een donatie doen op reknr: P7301796 tnv
    ONTWIKKEL.COM
    te MAARSSEN

    SPACE SHUTTLES
  • OV-105 / Endeavour
  • OV-104 / Atlantis
  • OV-103 / Discovery
  • OV-102 / Columbia
  • SHUTTLE Missies
  • Missie STS-122
  • Missie STS-116
  • Missie STS-115
  • Missie STS-121
  • Missie STS-114
  • Missie STS-107
  • Missie STS-113
  • SHUTTLE Comm.
  • Radio Frequency
  • Opname STS-121
  • ISS Expeditions
  • ISS Expeditie 16
  • ISS Expeditie 15
  • ISS Expeditie 14
  • ISS Expeditie 13
  • ISS Expeditie 12
  • ISS Expeditie 11
  • ISS Expeditie 10
  • ISS / ZARYA
  • ISS boven NL
  • ISS Tracker in 3D
  • ISS bemanning
  • ISS luisteren
  • ISS Frequentie
  • BERT's Columns
  • Formatie satell...
  • Trends in ruimt...
  • Weer naar maan
  • De raket
  • Nut van ruimte...
  • SPACELINKS
  • Space Links ( nl )
  • Vrienden Cweb
  • INFORMATIE
  • Over Ons...
  • Add Favorite
  • De raket

    Onderkant Soyuz

    ( Bert Swart, 14 Sep 2005 )
    [ bert swart ] - Laatste update: 27 Feb 2008 19:05 - 85471 maal gelezen.
    De moeilijkheid van ruimtevaart kan vergeleken worden met het werpen van een steen. Als de steen niet meer terugkeert op Aarde, is deze in een baan om de Aarde. Er is echter niemand zo sterk, dat hij de steen ver genoeg kan gooien. Gelukkig is er techniek die de arm zo sterk kan maken dat de steen nooit meer terug hoeft te komen. Met oogverblindende vlammen, en verdovend gebrul maakt hij een opening naar de ruimte: de raket!

    Iedereen heeft wel eens een raket gezien. Op oudejaarsavond is het zelfs legaal om zelf raketten af te steken! Als je eens eentje niet afsteekt maar openmaakt, zul je zien dat een vuurpijl weinig meer is dan een hoopje kruit met een papieren omhulsel eromheen. Als je een lanceerraket open zou maken, is er niet heel veel verschil te zien: een ruimte voor de stuwstoffen in een omhulsel. Boven in de raket is een kleine ruimte voor de nuttige lading. Bij het zien van de ruimte voor de stuwstoffen zou je haast vergeten dat het om die nuttige lading gaat: de enige reden voor de raket is het in de ruimte brengen van de satelliet. En de raket is momenteel het enige middel om de ruimte in te komen.

    Een raket bestaat eigenlijk alleen maar uit stuwstof. Zoals het woord al zegt, stuwstof is het materiaal dat de raket omhoog stuwt. Normaal gesproken bestaat het uit twee delen: brandstof en oxidator. Hierbij worden de begrippen stuwstof en brandstof vaak foutief door elkaar gehaald. Stuwstof is namelijk de combinatie van brandstof èn oxidator.

    Brandstof op zichzelf is geen stuwstof. Kijk maar naar een auto. Om een auto te laten rijden moet je benzine tanken, maar om de benzine te verbranden is er ook nog lucht nodig! Voor de auto is het zinloos om ook nog eens lucht te gaan tanken. Maar de vlucht van een raket gaat naar de ruimte, en daar is haast geen lucht. Dus de raket moet ook nog eens lucht mee nemen. In vaktermen heet dit de oxidator.

    Een raket heeft dus twee stuwstoftanks: één voor de brandstof, en één voor de oxidator. Vaak wordt waterstof gebruikt als brandstof, en zuurstof als oxidator. Breng dit in de juiste hoeveelheid bij elkaar, en er ontstaat een explosief mengsel. Dit wordt aangestoken in de raketmotor, waardoor de druk in de raketmotor enorm toeneemt. De achterkant van de motor is echter open, waardoor het verbrande mengsel kan ontsnappen uit de raket. De raket duwt de stuwstof naar achter, maar volgens een natuurwet duwt de stuwstof terug. Dus de stuwstof duwt de raket naar boven!

    Een ballonnetje kan heel wat meer duidelijk maken waarom de raket zo naar boven geduwd wordt. Blaas maar eens een ballonnetje op, en knijp de opening af met duim en wijsvinger. Plaats de opening naar beneden. Als je nu los laat, ontsnapt de lucht in de ballon naar beneden. Hierdoor beweegt de ballon naar boven! Helaas is een ballon niet hard aan de buitenkant, en zal al snel afwijken van zijn koers. Een beter idee is om zelf een raket te maken met dit principe, maar gebruik dan water. Bewaar een keer een frisdrankfles en tover hem om tot een waterraket.

    Een raket bestaat uit meerdere deelraketten, trappen genoemd. Eén raket is in zijn eentje namelijk niet in staat om de ruimte te bereiken. De truc is nu om een raket te gebruiken om een volgende raket een stuk omhoog te brengen. De vorige deelraket is dus een trappetje voor de volgende om een stuk hoger te beginnen met de vlucht. Meestal zijn twee of drie zulke trappen voldoende voor de raket. Het slimme in het onderverdelen van de raket in trappen is dat er zo weinig mogelijk dood gewicht meegenomen wordt.

    Stel, dat een raket uit één trap zou bestaan. Ergens halverwege zouden de tanks halfleeg zijn. Het lege deel van de tank heeft dus helemaal geen stuwstof, maar is wel zwaar en de motoren moeten extra werken om de halflege tank mee te slepen. Daarom worden de tanks onderverdeeld, en tussendoor wordt de lege tanks afgeworpen!

    Het doel van de raket is om een satelliet in de gewenste baan te plaatsen. Hiervoor bestaat de raket dus grotendeels uit stuwstof. Maar dit alleen is niet genoeg. Om de satelliet in de goede baan te krijgen, moet de raket bestuurbaar zijn, en weten waar hij is. De buitenkant van de raket is ook erg belangrijk. Met een goede vorm, kan de raket veel stuwstof besparen. Niet voor niets heeft een raket een puntige kap aan de bovenkant. Onder deze kap bevindt zich de satelliet. De satelliet wordt gebouwd voor gebruik in de ruimte, en kan niet goed tegen lucht. De kap beschermt de satelliet tegen de invloed van de lucht, en vermindert de luchtweerstand van de raket. Zo gauw de invloed van lucht niet merkbaar meer is, wordt de kap afgestoten. Aan de satelliet is nog een raketmotor bevestigd. Zonder deze motor zou de satelliet meteen weer terugvallen richting Aarde. De laatste motor maakt het mogelijk dat de satelliet wellicht nooit meer terugkomt. Zodra de satelliet in zijn baan om de Aarde is, heeft de raket zijn werk gedaan.

    Een raket die bijna geheel bestaat uit stuwstof, dat is toch niet handig! Toch is het al een hele poos de enige manier om de ruimte te bereiken. Dit betekent niet dat de ontwikkelingen naar de ultieme manier om de ruimte te bereiken stil staan. Op een aantal vlakken worden onderzoeken gedaan. Het meest simpele is om stuwstoffen te ontwikkelen die de raket harder omhoog duwen. Deze meer geavanceerde stuwstoffen kunnen gewoon in de huidige raketten toegepast worden met geen, of vergen weinig aanpassingen in de raketmotor. Niettemin zal zo’n raket grotendeels uit stuwstoffen blijven bestaan.

    Een andere mogelijkheid is om de stuwstoffen niet mee te nemen tijdens de vlucht. Dat klinkt heel logisch, want het bespaart heel veel gewicht. De nadruk verschuift zo meer naar het vervoer van de nuttige lading, de satelliet. Maar er moet wel een andere manier gevonden worden om de stuwstoffen te vervangen. Een manier is om op de grond laserlicht te gebruiken. Door dit licht te laten weerkaatsten op de raket, wordt lucht verhit. Aangezien warme lucht uit wil zetten, duwt de hete lucht de raket omhoog. Pas op, de raket is niet meer herkenbaar! Kijk maar eens op de site van Lightcraft Technology. De huidige lasers zijn helaas nog niet sterk genoeg om een satelliet in de ruimte te brengen.

    Ook kan de gehele raket vervangen worden. Niet schrikken: door een lift! De beroemde Science-Fiction schrijver Arthur C. Clarke opperde het idee aan het einde van de zeventiger jaren. Het idee is om eenmalig een grote kabel te spannen, recht omhoog vanaf de Aarde. Langs deze kabel is het dan mogelijk om een lift op en neer te laten bewegen. Hiermee kunnen niet alleen satellieten de ruimte ingebracht worden, maar ook mensen! Het probleem is echter dat de kabel zo’n 36.000 km lang moet zijn, en de sterkste kabel gaat al kapot bij een lente van minder dan vijftig kilometer lang… Houdt de ontwikkelingen maar eens bij op SpaceElevator.com!

    Het vinden van een waardige opvolger van de raket lijkt nog wel even op zich te laten wachten. Een opvolger moet namelijk niet alleen de ruimte kunnen bereiken, maar dit ook veiliger en goedkoper. De opvolger zal zich echt moeten bewijzen als een concurrent van de raket. Maar als het echt zover is, zul je toch de vlammen en het gebrul van de raket moeten missen!

    ( Van onze vaste columnist, Bert Swart )

    Meer columns van Bert Swart:
    - Nut van de ruimtevaart


    Relevante artikelen::
  • Endeavour bereid zich voor op terugreis.
  • Eerste ruimtewandeling STS-134 (video)
  • STS-134 astronauten opnieuw in Florida (foto/video)
  • Aftellen voor Endeavour's lancering gestaag.
  • Geen zomervakantie voor de Europese astronauten (video)
  • Spaceshuttle Endeavour weer veilig thuis.
  • Bemanningsleden nemen afscheid. (video)
  • NASA geeft een 'Go' voor lancering 7 februari
  • Soyuz met Frank De Winne geland (video)
  • Foreman en Satcher slapen in Quest luchtsluis.


  • Archive Terug
    Voorgaande BERT SWART Nieuwsberichten:
    (24 aug 2005) Nut van de ruimtevaart

    ISS Streaming Webcam
    NIEUW: 24/7 LIVE STREAM
    SPACE STATION WEBCAM


    ** SPACE.Cweb.NL LinX **
     Nederlands
  • Intermediar André Kuipers
  • Astronieuws
  • Russische Raketten
  • www.kennislink.nl
  • ESA Nederland
  • SterrenKids.NL
  • NOG MEER LINKS
  •  English
  • Brazosport Planet.
  • ISS Fanclub
  • NASA Amerika
  • NASA SpaceFlight

  • MEER LinX (more)


  • ** SPACE.Cweb.NL **
    - RSS NIEUWS FEED -
    RSSRSS2.0 FEED
    ATOM FEED

    Discovery
    Nu ook ruimtevaart en technologie nieuws op Discovery Channel Blog door Jeroen Wouda
    blogs.yourdiscovery.com

    NU OOK SOYUZ TMA-19
    ISS & SHUTTLE BOVEN NL
    Foto's van Ralf Vandebergh
    HTV - ISS (Credits: Ralf Vandebergh)
  • Atlantis boven Nederland
  • Telescoop Foto's STS-118
  • Foto's ISS & Shuttle boven NL
  • Telescoop Foto's STS-117
  • Foto's ISS & Shuttle boven NL

  • ** SPACE.Cweb.NL LinX **
    Radio Amateurs HAM
    Amateur Radio
  • AMSAT Position
  • BAR zendamateurs
  • STATION: PD0RKC (Cor)
  • STATION: PD1RSL (Roel)
  • STATION: PA5RWE(Chris)
  • STATION: PC1L (Leon)
  • STATION: 9K2MD (Maryam)
  • STATION: HS2WAQ (Thai)
  • Amateur Satelliet  (engl)
  • Satelliet Software
  • Luister ISS gesprekken
  • Oudere MIR gesprekken
  • NOG MEER LINKS

  • Nederlandse Federatie

    voor Raketonderzoek
    http://www.nerorockets.org


    SPACE.Cweb.NL
    Portal Version VERSION
    As Seen On EarthCam

    eXTReMe Tracker Creative Commons License
    @MEMBER OF PROJECT HONEY POT
    Spam Harvester Protection Network
    provided by Unspam
    Analytical Graphics, Inc.