"Momenteel is het belangrijker om de veiligheid van de spaceshuttle te testen en daarvoor moeten we extra reserve onderdelen en apparatuur meenemen. Er is dan geen ruimte meer om de onderdelen voor de Hubble mee te nemen. We zullen later wat minder onderdelen mee hoeven te nemen en zal er plaats vrijkomen voor andere onderdelen.", vervolgd de woordvoeder, "De veiligheid van de bemanning van de shuttle is nu het belangrijkste en duurt het plannen van een missie naar de Hubble minstens 18-24 maanden en zal dus niet eerder dan laat 2007 of begin 2008 kunnen plaatsvinden."
Ondertussen is het Hubble Team, dat zich op het Goddard Space Flight Center in Greenbelt bevindt, druk bezig met de voorbereidingen van Servicevlucht 4 van de Hubble ruimtetelescoop. De servicebeurt is al goedgekeurd door de top van de NASA en moest de spaceshuttle minstens twee geslaagde proefvluchten maken. De eerste was de STS-114 missie die in 2005 werd afgesloten en de tweede, de STS-121, is op vier juli gestart.
Hierna zal er een grondig veiligheidsonderzoek moeten komen voordat de shuttle en haar team de vlucht naar de Hubble zal kunnen maken. Omdat er slechts een deel van de informatie over de STS-121 missie gelijk beschikbaar is zal het nog enige tijd vergen om het onderzoek te voltooien.
Met de mogelijkheid dat de service missie over 18 tot 24 maanden van nu zou kunnen plaatsvinden kan het Hubble Team niet wachten tot alle gegevens bekend zijn. In opdracht van de NASA top is het Hubble team gewoon doorgegaan met de voorbereidingen voor een mogelijke 4e servicebeurt van de Hubble.
Als servicevlucht 4 echt doorgaat dan zullen de astronauten met ruimtewandeling een aantal reparaties gaan verrichten aan de ruimtetelescoop. Niet alleen om de leeftijd van Hubble tot 2013 te verlengen maar ook de telescoop te verbeteren. Ze zullen het zicht van de telescoop enorm verruimen met twee nieuwe meetinstrumenten; De Cosmic Origins Spectrograph (COS) en de Wide Field Camera 3 (WFC3). Deze instrumenten zijn veel beter dan de huidige meetinstrumenten van de Hubble en zullen de telescoop 10 tot 70 keer beter laten werken.
Om de Hubble tot 2013 te kunnen laten functioneren zullen er een aantal onderdelen vervangen moeten worden. Zo moeten er zes nieuwe batterijen, zes nieuwe gyroscopen en een refurbished Fine Guidance Sensor (FGS) geplaatst moeten worden. De huidige batterijen gaan nu nog tot 2009 mee wat enig ruimte geeft voor de servicevlucht. De huidige gyroscopen zijn in 1999 geplaatst en bereiken hun 'houdbaarheidsdatum". Vier gyroscopen worden nog steeds gebruikt en zijn er twee reserve gyroscopen. De Hubble zal nog tot laat 2008 op deze gyroscopen kunnen werken als ze in 'science mode' worden gezet. De Hubble heeft drie FGS units die samen met de gyroscopen de ruimtetelescoop navigeren. Bij vorige service missies zijn de gyroscopen stuk voor stuk vervangen door gerecyclede versies.
Als service missie 4 is goedgekeurd dan zullen de astronauten ook proberen de Imaging Spectrograph (STIS) van de telescoop te repareren. Deze spectrograaf is tijdens Service missie 2 in 1997 gemonteerd en is de meest geavanceerde Spectrograaf dat ooit in de ruimte is gebruikt maar ging in augustus 2004 kapot. De mogelijkheden van de COS en de STIS vullen elkaar goed aan en mocht de STIS gerepareerd worden dan is de Hubble een waardevol spectografische meetinstrument voor astronomen.
Door het verwisselen van een printplaat in de Hubble kan de STIS weer gerepareerd worden. Het Hubble programma team en de NASA astronauten hebben samen een oplossing gezocht om een printplaat in de ruimte te kunnen vervangen.
[ Bron: NASA.gov ]
Meer informatie:
♦ Hubble ruimtetelescoop homepage (Eng.)
|