Zelf reageert hij akelig nuchter: “Een nominatie is al een enorme waardering voor mijn werk. Het zal je maar gebeuren als je voor je hobby illustraties maakt van Mars and far beyond en dan een nominatie krijgt! Om dit mee te maken is op zich al bijzonder. Daar dacht ik niet aan toen ik een paar jaar geleden begon met het maken van virtuele landschappen. Ik laat het maar over me heenkomen. Ik ga na de 19e ook weer gewoon door met mijn uit de hand gelopen hobby, Emmy of niet”.
Zo nuchter als Kees is, zijn de collega’s en vrienden zeker niet. Zij zijn al weken in de weer met extra optredens van Kees in Nederland om toch vooral zo veel mogelijk mensen te laten genieten van de weidse blik die Kees ons op onze zuster planeet Mars gunt.
Wie het zelf wil mee maken kan op dinsdagavond 8 november in de Sterrenwacht De Sonnenborgh te Utrecht zich komen vergapen aan de kunst van Kees.
Virtuele landschappen
Kees Veenenbos is in de loop van 1999 begonnen met het maken illustraties en animaties met de computer: “Ik begon met het maken van illustraties van Aardse landschappen met behulp van speciale 3D software, het programma Terragen. Ik gebruikte gebruikte daarvoor ook hoogtedata van de Amerikaanse geologische dienst om bestaande landschappen na te maken. Met die ervaringen zocht ik ook mogelijkheden om hoogtedata te vinden en te gebruiken van buiten de aarde. Via een wetenschapper van NASA kwam ik uiteindelijk uit bij de hoogtedata van Mars die een instrument van de Mars Global Surveyor aan het maken was. Hoewel deze data nooit daarvoor was bedoeld, gebruikte ik deze data om een andere blik op planeet Mars te geven dan de duizenden foto’s van de NASA.”
NASA en National Geographic
In de loop van de jaren werden zijn beelden gebruikt om Mars te illustreren zoals deze planeet er wellicht miljarden jaren geleden heeft uitgezien. Met name het uitgangspunt van het voorkomen van water en ijs werd daarvoor gebruikt. Kees: “Een geologe van NASA, Nathalie Cabrol, gebruikte mijn beelden om een keuze te maken voor de landingsplaats (Gusev krater) van de Spirit, een van de rovers die nu op Mars onderzoek doen.” Vervolgens kwamen tientallen tijdschriften bij Kees terecht, waaronder het gerenommeerde blad National Geographic, waarvoor hij behalve illustraties van Mars nu ook andere beelden maakt om artikelen te illustreren.” In 2004 maakte Kees de omslag van het Mars nummer van National Geographic Magazine, èn de omslag van het science-break-through nummer van Science, waarmee Kees het voor Mars bijzondere jaar 2004 van begin tot eind visueel heeft geclaimd.
Documentaires
Enkele beelden werden door de documentairemaker Mark Davis gebruikt om te laten zien hoe Mars er met water uitzag en als achtergrond voor de geïnterviewden in deze documentaire. Mars Dead or Alive geeft een indringend beeld van de vaak moeilijke voorbereidingen van de bouw van de beide rovers en de vlucht naar Mars. “Een stilstaand beeld is maar een stilstaand beeld”, dacht Kees “en daarom besloot hij ook animaties te maken, waardoor zijn beelden je nu ook laten vliegen over Mars. Hij maakte tientallen animaties van hoe Mars er nu uitziet, maar ook over een waterig en ijzig Mars. Dit waren tijdrovende klussen die groot beslag legden op de avonduren en weekenden. Inmiddels heeft Kees beelden geleverd aan verschillende documentaires, waaronder de tweede documentaire Welcome to Mars van PBS/NOVA, ‘Mars Underground’ van Ocule en voor ‘Cosmos’ voor Discovery Channel. De computers stonden weken en soms maanden te stampen om een paar minuten animaties te fabriceren.”
Emmy Award
De opdrachtgever van deze documentaire PBS (Pulic Broadcasting Service, zoiets als de NOS voor Amerika) heeft zonder dat Kees dat wist de documentaire in het voorjaar van 2005 aangemeld voor een Emmy Award. Op 7 juli heeft de jury van de National Television Academy in New York de documentaire voorgedragen voor de hoogste Amerikaanse TV onderscheiding, een Emmy Award in de catergorie ‘Outstanding Individual Achievement in a Craft: Graphic and Artistic Design. Samen met Dan Maas (Animator) en Anna Davis (Graphic Artist) hoopt Kees deze Emmy in de wacht te slepen. Kees: “Zeker daarvan zijn we niet, want er zijn nog drie documentaires voorgedragen voor een Emmy in deze categorie. Op 19 september valt de beslissing tijdens de uitreiking in New York. Die avond is een hoogtepunt in mijn carrière als hobbyist. Zoiets maak je maar een keer mee in je leven. Kees: “Ja, zoals ze daar zeggen ”a once in a lifetime event” en daarna gewoon weer terug naar realiteit: naar de burelen van Apeldoorn en werken voor de website van de gemeente Apeldoorn!”
Over de Emmy Award
De Emmy Award is een Amerikaanse televisieprijs die negen categorieën kent. Op het gebied van televisie is het een zeer prestigieuze internationale onderscheiding.
De Emmy wordt jaarlijks uitgereikt door de in 1969 opgerichte International Academy of Television Arts & Sciences. De academie is de grootste in de wereld waarin 350 omroep-maatschappijen uit 70 landen zijn verenigd.
Meer informatie:
- De website van Kees Veenenbos: www.space4Case.com
- De Emmy Awards: www.emmyonline.org
- Lijst van genomineerden: www.emmyonline.org
- Documentaire: Mars Dead or Alive: www.pbs.org
- Mars Undergound documentaire: www.ocule.com
- NASA website over de 2 Mars Exploration Rovers, die op Mars rondrijden: marsoweb.nas.nasa.gov
- Hier treft u 6 mogelijke landingssites op Mars aan, die Kees Veenenbos op verzoek van de NASA visualiseerde.
- Op de NASA site wordt er gelinkt naar de site van Kees Veenenbos ltpwww.gsfc.nasa.gov De site van Veenenbos wordt hier door de NASA aangeduid met de tekst: 'Award-winning artistic renders of Mars by Kees Veenenbos'.
- Voor de algemene website over de Mars Exploration Rovers, Spirit en Opportunity: www.jpl.nasa.gov
- Voor een trailer van Mars 3D uit het Science Museum in Minnesota: www.smm.org
( Persbericht: Mars Society Nederland, Artemis Westenberg ) |