Peter Hall en Christine Edwards, beide van het beginnende bedrijf Sci-Tech Systems, hebben een systeem bedacht dat gebruikt maakt van het Global Navigation Satellite System (GNSS) om levens te sparen. Het Person Overboard (POB) systeem geeft de exact positie van de drenkelingen door aan het reddingsteam wat een snellere redding mogelijk maakt.
"Het innovatieve van ons systeem is dat het in real-time de coördinaten van de drenkelingen terugstuurt naar het schip en niet de positie waar de drenkelingen overboord is gevallen. Dit helpt om de drenkelingen snel te vinden." zegt Peter Hall, technisch directeur van Sci-Tech.
"Een snelle redding is van levensbelang, helemaal als de drenkelingen in ijskoud ligt, waarbij de overlevingskans maar kort is".
"Er bestaan al systemen die de positie waar de drenkelingen overboord is geslagen kan doorgeven. Maar wanneer je met een snelheid van 3 knopen (5,5 km/h) vaart dan ben je een na een kwartier, de tijd die je mogelijk kwijt ben om het schip te keren, al een halve kilometer verder en is de drenkeling al afgedreven. Wanneer je op de laatst bekende GPS positie van de drenkeling bent aangekomen kan de deze al 800 meter van het schip verwijdert zijn."
Het systeem bestaat uit een bemanningsmodule en een schipsmodule. Alle bemanningsleden aanboort dragen een reddingsvest met een ingebouwde module die geactiveerd wordt als het bemanningslid overboord slaat en begint het met uitzenden van de positie. Een ontvanger aanboort het schip geeft de exacte positie van de drenkelingen en leidt het schip terug naar de locatie van de drenkeling.
Bron: ESA
|