Het hoofddoel van deze missie zal het testen van de aanpassingen zijn die sinds de vorige “Return to Flight” missie, zijn aangebracht. De aanpassingen aan de externe brandstoftank, die moeten voorkomen dat kleine brokken puin de shuttle kunnen beschadigen, zullen worden geobserveerd door middel van camera’s op de grond en op de shuttle. Ook zullen inspectie en reparatie procedures getest gaan worden aan het hitteschild tijdens de ruimtevlucht.
Er zijn op deze missie twee ruimtewandelingen gepland voor reparatie aan het ruimtestation en het testen en inspecteren van het hitteschild.
De vluchtleiding hoopt dat de missie met één dag verlengt kan worden en er nog een derde ruimtewandeling gemaakt kan worden voor inspectie en reparatie training aan de RCC, de versterkte Carbooncarbon tegels.
De Discovery zal voor het grootste deel van de missie aan het Internationale Ruimtestation ISS gekoppeld zijn. De STS-121 heeft de naam “Utilization and Logistics Flight 1.1 (ULF-1.1)” voor de bouw van het ISS gekregen. Tijdens deze missie zal het ruimtestation voorbereidt gaan worden om de bouw van het station weer te hervatten. De werkzaamheden aan het ISS zullen voornamelijk bestaan uit het bevoorraden en onderhoudswerkzaamheden aan het ruimtestation.
De Discovery zal een derde bemanningslid bij het ruimtestation afleveren. De Duitse ESA astronaut, Thomas Reiter, zal voor zes tot zeven maanden aanboord het ruimtestation verblijven.
Het is voor het eerst dat een Europese astronaut voor een langdurige periode op het ISS zal verblijven en is het sinds mei 2003 dat het station weer is bemand met drie bemanningsleden. Sinds het ongeluk met de spaceshuttle Columbia kon de spaceshuttle niet gebruikt worden om bemanningsleden aanboord het ISS te brengen en werd het station met twee personen bemand.
Om tonnen aan goederen bij het ruimtestation af te leveren heeft de Discovery het Italiaans gebouwde “Leonardo” vrachtmodule in het vrachtruim.
De commandant van deze STS-121 missie zal Luchtmacht Kolonel Steve Lindsey zijn. Mark Kelly is de piloot, Marine Commandant en missie specialist Michael Fossum, Stephanie Wilson, Piers (Peers) Sellers en Marine Commandant Lisa Nowak en European Space Agency astronaut Thomas Reiter zullen met de spaceshuttle Discovery meevliegen en op het ISS verblijven samen met ISS Team 13 dat al aanboord is.
ISS commandant Pavel Vinogradov en Vlucht Engineer Jeffrey Williams verblijven al sinds 1 april 2006 op het ruimtestation. De ISS bemanning zal helpen met het uitladen van de Discovery en de Leonardo vrachtmodule. Ze zullen assisteren met hun kennis van de robots en systemen van het ISS.
Hoofddoel van deze missie is het inspecteren van de Carbooncarbon bescherming op vleugels en neus van de Discovery en de gegevens terug naar de Aarde te sturen. Tweede doel is het inspecteren van de siliconentegels van het hitteschild.
De inspecties zullen met verschillende instrumenten worden uitgevoerd waaronder een camera op de shuttle en handcamera en video opnames van de externe brandstof tank tijdens het afstoten. Tijdens de vlucht naar het ruimtestation zal de bemanning en met een arm van 15 meter de belangrijkste delen van de shuttle controleren met hoge resolutie camera’s en lasers. Deze arm verlengt de robotarm van de shuttle en zullen deze inspecties net voor en na de koppeling met het ISS herhaald worden.
Een inspectie van de onderkant van de spaceshuttle zal met hulp van het ISS team gedaan worden. De Discovery zal om haar as draaien terwijl de bemanning van het ISS de spaceshuttle filmt en inspecteert. Deze manoeuvre werd voor het eerst bij missie STS-114, in 2005, uitgevoerd.
Twee zeseneenhalf uur durende ruimtewandelingen zijn gepland voor Sellers en Fossum op de vijfde en zevende dag van de missie. Als daar ruimte voor is zal er op de negende dag nog een ruimtewandeling plaatsvinden.
Bij de eerste ruimtewandeling zullen de astronauten de 15 meter lange arm gebruiken om bij de moeilijk te bereiken tegels aan de onderkant van de shuttle te komen. Ze zullen ook de aansluitingen van het transport systeem van het ISS omzetten ter voorbereiding van de tweede ruimtewandeling.
Als er nog een extra dag beschikbaar is dan zal er een derde ruimtewandeling komen die gebruik zal worden om de RCC bescherming op de neus en vleugels van de spaceshuttle te controleren.
De lancering van de Discovery staat gepland op 1 juli en kan uitlopen tot 17 juli. De Discover zal vanaf lanceerplatform 39B op het Kennedy Space Center gelanceerd gaan worden. De koppeling met het ruimtestation ISS zal drie dagen na de lancering zijn.
De Leonardo vrachtmodule in het laadruim van de Discovery zal op de vierde dag aan de Aardse kant van het ISS gekoppeld worden. Dit is de vierde keer dat de Leonardo vluchtmodule gebruikt wordt. De eerste keer was dat op missie STS-102 in februari 2001.
In de Leonardo vrachtmodule bevindt zich o.a. de Minus Eighty Laboratoria Vriezer voor het ISS. De MELFI kan de extreem koude monsters bewaren en een nieuwe hometrainer voor de bemanning. Apparatuur en andere goederen die niet meer op het ISS nodig zijn zullen in de lege Leonardo vrachtmodule geladen worden en terug naar de Aarde genomen worden.
De Discovery zal op dag 11 weer van het ruimtestation loskoppelen en op dag 12 weer naar de Aarde terugkeren en landen op dag 13 op het Kennedy Space Center in Florida.
Al deze informatie en meer vind je terug in onze gratis nieuwsbrief:
♦ STS-121 Informatie pakket ( PDF / Nederlands )
|