Het bedrijf zegt haar uiterste best te hebben gedaan om de satelliet zo veilig mogelijk in en parkeerbaan te laten draaien, waaronder de met helium gevulde tank te laten leeglopen om het laatste restje brandstof te laten lozen en het laten leeglopen van de accu om het explosiegevaar te verminderen wanneer het in contact komt met ander ruimtepuin.
In de satelliet, die tijdens de lancering 5370 kilogram woog, is ergens tussen de lancering van de Ariane 5 en het uitzetten in haar baan, een groot lek in de brandstofleiding gekomen.
Haar medepassagier, de Japanse BSat-3b telecommunicatiesatelliet is in goede staat in een baan om de Aarde gebracht en heeft volgens de fabrikant, Lockheed Martin Space Systems, geen schade opgelopen tijdens de lancering of na scheiding van de draagraket.
Het Arianespace launch consortium in Evry, Frankrijk, zegt dat de telemetrie data van de lancering geen afwijkingen vertoont en zijn er geen ongewone trillingen waargenomen tijdens de lancering, de klim naar de ruimte of in de parkeerbaan van de draagraket.
Een woordvoerder van Arianespace zegt dat ondanks het probleem met de satelliet de eigenaars van een volgende Ariane 5 lancering zich geen zorgen te hoeven maken en dat het geen rede ziet tot uitstel van de lanceringen.
De volgende lancering van de Ariane 5 staat gepland voor 25 november waarbij het de Intelsat 17 satelliet voor Washington en Luxemburgs–gevestigde Intelsat en de Hylas-1 satelliet voor Avanti Communications uit London in een baan om de Aarde zal brengen.
In een verklaring van Thales Alenia Space zegt het bedrijf dat het een onderzoekscommissie heeft samengesteld om te onderzoeken wat er met de W3B is gebeurt. Het onderzoeksteam bestaat uit leden van het in Parijs–gevestigde Eutelsat en raketmotor leverancier Astrium Satellite. Arianespace zal slechts een informerende rol vervullen en de telemetrie van de lancering overhandigen. Men verwacht het onderzoek midden november afgerond te hebben.
Bron: Eutelsat / Arianespace
|